|
Opleiding |
|
|
|
|
De
Israëlische psycholoog Reuven Feuerstein (1921-2014)
verrichtte baanbrekend werk op het gebied van onderzoek en begeleiding van
kinderen, adolescenten en volwassenen met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden.
Hij ontwikkelde een benadering en methode om de leerprocessen, het cognitieve -
en sociaal-emotioneel functioneren duurzaam te verbeteren.
Aanvankelijk werkte hij met kinderen met ontwikkelingsachterstand en oorlogstrauma’s uit vluchtelingenkampen. Daarna breidde zich dit uit tot kinderen met ontwikkelingsstoornissen ten gevolge vaneen aangeboren hersenletsel. De laatste 20 jaar werkte hij ook met volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel. Dit leidde tot de oprichting van een N.A.H.-unit, waarbij na de “uitbehandeling” in de klassieke revalidatie, mensen met een hersentrauma (hetzij door oorlogstrauma’s, bloedingen, ongevallen, etc.)- zonder onderscheid van politieke opvattingen of ethnische afkomst - worden opgevangen, gericht op het bereiken van een zo groot mogelijke autonomie. Het Internationaal Feuerstein Instituut is een leercentrum met activiteiten op verschillende domeinen.
De Feuersteinbenadering bestaat uit 3 pijlers:
Feuerstein gaat uit van de structurele cognitieve modificeerbaarheid van ieder individu, ongeacht de oorzaak, ernst of duur van een hersenprobleem (Feuerstein, Rand & Rynders, 1993). D.w.z. dat elk individu in staat is om wezenlijk veranderd te worden en te leren uit de stimuli van de omgeving. In principe is er geen plafond aan de ontwikkeling van het cognitieve domein. Dit betekent dat het belangrijkste doel van de Feuerstein-benadering erin bestaat om het cognitief functioneringsniveau op een “hoger” niveau te brengen: Met “cognitief” wordt bedoeld: informatie verzamelen (input), verwerken en informatie weergeven (output). Dit gaat over de wereld leren kennen en basisvaardigheden ontwikkelen, op alle gebied: zowel sociaal-emotionele vaardigheden als lezen, rekenen, schrijven, kennis opdoen, enz. Hoe hoger de cognitieve ontwikkeling, hoe meer iemand in staat is om zelfstandiger te functioneren en met de complexe informatie van de wereld om te gaan.
De neurowetenschappen vinden meer en meer evidentie voor het bestaan van levenslange plasticiteit van de hersenen: onder invloed van activering door de omgeving worden continue nieuwe verbindingen gemaakt. Daarom kunnen we terecht spreken van een neurocognitieve ontwikkelingsgerichte benadering.
De ontwikkeling van de basis en hogere cognitieve functies wordt gezien als een proces waarbij organisme-omgeving interactie cruciaal zijn. Hiermee kan de Feuerstein-benadering geplaatst worden in het sociaal-constructief model van intelligentie-ontwikkeling (Vygotsky, 1978; Sternberg, 1988). Cognitieve functies zijn bv. het gericht waarnemen, woorden geven, systematisch zijn, plannen, controleren, het bedwingen van impulsiviteit (zelfregulering), enz. Feuerstein en Vygotsky noemen dit “hogere” cognitieve functies, omdat ze een denkproces behoeven, zoals vergelijken en classificeren. Bij mensen met N.A.H. , maar ook bij ontwikkelingsstoornissen, zijn het vaak hogere cognitieve functies die verstoord zijn, de zgn “executieve functies”, die te maken hebben met het plannen en uitvoeren van handelingen, het reguleren van aandacht en emoties. “Hogere” cognitieve functies zijn een product van gemedieerde leerervaringen, die ontstaan in dialoog met een opvoeder – in de terminologie van Feuerstein mediators of bemiddelaars. Feuerstein onderscheidt 12 criteria in de kwaliteit van de gemedieerde interactie (Feuerstein, Klein & Tannenbaum, 1991). Bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen gaat het om onvoldoende ontwikkelde cognitieve functies; bij mensen met N.A.H. gaat het om het opnieuw opbouwen of installeren van cognitieve functies, of het compenseren van onderbrekingen, door het versterken van bestaande cognitieve functies. Dus komt het erop aan om goede mediatoren te vormen om deze hogere cognitieve functies te activeren.
De LPAD - learning propensity assessment device - is een dynamische en interactieve
manier om te evalueren wat iemands leerdispositie is: hoe iemand opdrachten
benadert, leert en wat de invloed is van mediatie (tussenkomst door een
mediator). De LPAD schat leermogelijkheden in en speurt naar signalen van
modificeerbaarheid en leerbaarheid. (Feuerstein, e.a. 1979; 1981;
Tzuriel, 2001; Kozulin, 2005; Haywood
& Lidz, 2007). Een statische intelligentie- of neuropsychologische test
zegt alleen iets over de defecten. Een LPAD zoekt naar de veranderbaarheid van
die defecten, maar ook naar sterktes, en vooral naar wat er nodig is om
leerbaarheid te verhogen. Het leidt tot
gedetailleerde aanbevelingen voor ouders, therapeuten en leerkrachten.
Het Instrumenteel Verrijkingsprogramma
is een “leerbevorderend” programma, bestaande uit “instrumenten” om cognitieve,
verbale en sociale vaardigheden te ontwikkelen, die nodig zijn voor het leren.
IVP brengt weinig “inhoud” aan, het leert hoe te leren. Je kan ermee werken in
de context van een school (in groepjes of klasverband), in therapiecontext
(individueel of kleine groepjes), in vormingswerk. De instrumenten bestaan uit
een aantal eenvoudige tot ingewikkelde potlood- en papier oefeningen (van concreet naar abstract op gebouwd). Er
bestaat een versie voor oudere kinderen (vanaf 8 jaar) en volwassenen, alsook
een Basic programma voor jongere kinderen en laag-functionerende oudere
kinderen of volwassenen. Het programma
moet ingebouwd worden in een totaalproject. De interventie bestaat niet alleen uit het werken met werkbladen. De
essentie ervan bestaat uit een specifieke wijze van interactie
(dialoog/werken/spelen) met de persoon in kwestie, die Feuerstein “mediërende
interactie” heeft genoemd. Ook in
het “opbouwen van een modificerende omgeving”. Hiermee beoogt Feuerstein het beïnvloeden van
de mensen in de omgeving (thuis en op school) op dusdanige wijze dat er
optimaal wordt gestimuleerd en uitgedaagd om in nieuwe situaties te leren
nadenken (Feuerstein, Feuerstein, Falik and Rand, 2006).
De Feuerstein-benadering heeft dus elementen van: -
een
gezinsgerichte benadering - een systeemgerichte benadering - een cognitieve benadering - gericht op aanpassen en gedrag - een sociaal-emotionele interventie - een neuropsychologische interventie -
een
leren leren benadering (vakoverschrijdende eindtermen) |
Maar is meer dan dat: De mediatie is het essentiële ingrediënt. |
Steeds meer mensen vallen
uit boot omdat ze niet gemakkelijk leren. De basisvoorwaarden voor leren
zijn onvoldoende beschikbaar. Ze kunnen b.v. moeilijk de aandacht vasthouden, moeilijk
focussen, zijn chaotisch, hebben te weinig woorden om wat ze zien ook te
benoemen, zijn niet nauwkeurig genoeg, te impulsief, kunnen moeilijk plannen of
samenvatten, of krijgen moeilijk inzicht in dingen, of ze hebben geen goede
leerhouding; ze geven b.v. meteen op in plaats van te zoeken. Sommige mensen
hebben ook geheugenstoornissen, moeilijkheden om woorden te vinden,
moeilijkheden om de veelheid aan prikkels te verwerken. Dit zijn de zgn. cognitieve en executieve functies.
Faalervaring leidt tot verlies aan motivatie en zelfvertrouwen. Zo stapelen ze
negatieve leerervaringen op, niet alleen bij het leren op school of in
opleiding, maar ook sociaal en in het dagelijks leven. Nochtans kan iedereen leren leren, als ze
voldoende gemedieerde leerervaring opbouwen. We zitten allemaal in een
voortdurende leersituatie. Ook leerkrachten, begeleiders, psychologen en
opvoeders moeten leren omgaan met mensen bij wie dit leren niet zo vlot
verloopt. Ze moeten een fundamenteel positievere visie krijgen op "leerbevordering"
en evalueren.
Het instrumenteel verrijkingsprogramma (IVP) kan helpen om deze vaardigheden te verwerven: in de eerste plaats voor de lerende (kinderen en volwassenen), als preventie en remediëring van falen in onderwijs of beroepsopleiding, als middel om te leren leren. Maar ook voor leerkrachten en revalidatietherapeuten, om meer procesgericht te leren lesgeven en minder lerenden buiten te sluiten. Eerder dan feitenkennis in te pompen leert het IVP hoe te leren: b.v. systematisch zoeken, gegevens organiseren, veronderstellingen maken, controleren, plannen en toekomstige gebeurtenissen voorzien, verantwoordelijkheid nemen, oplossingen bedenken voor een waaier van problemen. De slogan van het IVP is "Een minuutje, ik denk na". Ook traint het systematisch op leermotivatie, inzicht, woordenschat, zelfstandig zoeken. Dat is niet alleen nuttig in het leren van schoolse- en beroepsvaardigheden, maar ook in het dagelijks leven, niet in het minst in sociale vaardigheden.
* denkmiddelen of cognitieve functies inoefenen of corrigeren, b.v. leren gegevens volledig verzamelen, benoemen, nauwkeurig zijn, systematisch zijn, vergelijken, hypotheses maken, controleren, enz.
* woordenschat aanleren om dingen, gebeurtenissen, en verbanden goed te beschrijven
* iemand aanmoedigen om geïnteresseerd te zijn in het leren van nieuwe dingen (taakintrinsieke motivatie opbouwen)
* goede denkgewoonten ontwikkelen: om informatie te verzamelen, te verwerken en te beantwoorden
* inzicht en nadenken bevorderen
* aanmoedigen om actief op zoek te gaan naar informatie in plaats van passief te blijven afwachten wat er allemaal gebeurt
· doordat het IVP de aandacht richt op het denkproces en niet op het overdragen van kennis, is het voor een zeer uiteenlopend publiek geschikt: het normale IVP is geschikt voor iedereen ouder dan 8-9 jaar .
· Er bestaat ook een IVP-basic, voor kinderen van 4-9 jaar, of lager functionerende oudere kinderen, jongeren en volwassenen
· in het bijzonder kinderen en volwassenen die in het klassieke onderwijs- of vormingssysteem uit de boot vallen, door gelijk welke oorzaak, b.v.:
* risicoleerlingen met aangeboren of verworven
leerproblemen
* kinderen en volwassenen met hersenletsels of erfelijke
afwijkingen
* ongunstige familiale, sociale of culturele omstandigheden waardoor beperkte
cognitieve capaciteit
* ook voor leerlingen van het eerste graad beroepsonderwijs (1B stroom), en
eventueel 1A die zich richten naar TSO is het bijzonder geschikt
* laaggeschoolden met leerproblematiek
Het programma kan aan elk niveau worden aangepast. Dat leert de cursist in de loop van de opleiding met behulp van de zogenaamde "cognitieve kaart".
In het onderwijs: Met het “standaard” IVP is het mogelijk om vakoverschrijdend te werken in gewoon onderwijs vanaf het 3de leerjaar, in het buitengewoon type basisaanbod of BUSO. Een vak als "studiemethode" en "leren leren" krijgen erdoor concrete handvaten. Moeilijk lerende leerlingen zijn weinig gebaat met een opmerking als "maak een schemaatje", of "onderstreep de sleutelwoorden" Een grondige analyse van hoe ze denken is hier aangewezen; b.v. als het probleem is dat ze geen sleutelwoorden kunnen vinden. Het IVP biedt zulke grondige analyse. Voor de leraar is het volgen van een IVP opleiding niet alleen een grondige kennismaking met leer- en denkprocessen van leerlingen; vooral ook leert de leerkracht hoe leerprocessen bij de leerlingen bevorderen, en zich bewust te worden van hoe dat afhangt van zijn/haar eigen leerhouding. Feuerstein noemt dit een mediërende houding. IVP is dus ook een instrument om beter te leren lesgeven aan kinderen die heel verschillend zijn. Het IVP past perfect in de eindtermen "leren leren" en "sociale vaardigheden", alsook in de beleidsopvattingen rond inclusief onderwijs en zorgbreedte.
Met het IVP-basic programma kan goed gewerkt worden in laatste jaar kleuteronderwijs, in speel-leerklassen, in inclusief onderwijs als ondersteuning van leergroepjes, of in speciaal onderwijs vanaf ongeveer 6 jaar. Voor oudere kinderen, jongeren en zelfs volwassenen met speciale ondersteuningsbehoeften en cognitieve moeilijkheden, gedrags- of communicatieve moeilijkheden is het basic programma ook uitermate geschikt, omdat het ook uitgesproken sociaal-emotionele doelstellingen heeft.
Buiten het onderwijs kan IVP worden toegepast in sectoren waarbij beter systematisch leren werken is aangewezen. Het werd b.v. met vrucht gebruikt in:
· revalidatie en remedial teaching met kinderen en volwassenen met leermoeilijkheden (al of niet met verstandelijke beperking) en/of neuropsychologische stoornissen
· Cognitieve gedragsmodificering, o.a. in een psychiatrische revalidatiesetting
· met het IVP-basic kan goed gewerkt worden met kinderen met ontwikkelingsstoornissen (mentale leeftijd vanaf 4 jaar)
· werkvoorbereidingprojecten met volwassen laaggeschoolden
· in de industrie: om laaggeschoolde werknemers een goede denk- en werkattitude of waakzaamheid aan te leren.
· zelfstandigheidstraining en werkvoorbereidingsprojecten
· basiseducatie en alfabetiseringsprogramma’s
· Essentieel is de kwaliteit van omgaan tussen lesgever en leerling: dit wordt de mediërende interactiestijl genoemd. IVP is slechts een instrument om gemedieerde leerervaringen op te bouwen. Het heeft geen zin om zelfstandig werkblaadjes te laten maken . Zo werkt het niet. De mediator is essentieel om de toepassing in het dagelijks leven te begeleiden. IVP lessen bevatten, naast een inleiding om de taken betekenis te geven, een stuk zelfstandig en begeleid werk, een stuk dialoog om tot inzicht en transfer te komen.
De
Feuersteinbenadering kan zich baseren op een ruime wetenschappelijke
evidentie. Het aantal publicaties
wereldwijd hierover bedraagt ongeveer 1800. Meer dan 100 doctoraten werden
erover gemaakt. De resultaten van effectstudies zijn echter niet eenduidig. Het
is niet altijd duidelijk wat men nu eigenlijk definieert als het specifieke van
de Feuerstein-methode, hoe men in het onderzoek de interventie definieert, hoe
lang, hoe intensief en dat bepaalt wat onderzocht wordt. De
Feuersteinbenadering wordt vaak herleid tot een “technische methode” . Het gaat
echter om een globale benadering waarin alle bovenvernoemde elementen van
belang zijn. Dat wordt in onderzoek niet steeds meegenomen. Uit een interventie met het Instrumental
Enrichment- Basic programma bij kinderen met neurologische
ontwikkelingsstoornissen in een internationale multicentre studie (Kozulin,
Lebeer, e.a, 2010) blijkt dat de intelligentie van kinderen significant
verbetert t.o.v. een controle groep. Het gaat hier om een gedeeltelijke
blind/gerandomiseerde effectstudie. Volgens de Oxford-criteria van Evidence
Based Medicine, is de evidentiegraad van de Feuerstein-benadering A2.
Mediatie kan iedereen leren, en doen mensen al vanzelf, als ze zelf als kind goed gemedieerd zijn, en als de omstandigheden gunstig zijn. Mediatie is overdracht van cultuur aan de jongere generatie. “Mijn moeder was de beste mediator en heeft nooit mijn boek gelezen” zei Reuven Feuerstein. Werken met mensen die mediatietekorten hebben en cognitieve moeilijkheden hebben, is wat anders. Uit het bovenstaande kunnen we begrijpen dat, als je het Instrumenteel Verrijkingsprogramma op een goede manier wil toepassen, dat dit een gedegen opleiding vraagt. Het is zoals leren viool spelen. Dat leer je ook niet in je eentje door te kijken naar een youtube filmpje. Het is te vergelijken met een psychotherapie opleiding: die duurt meerdere jaren, en je moet zelf het proces ondergaan. In een IVP opleiding leer je zelf met de instrumenten werken, het is werken aan jezelf. Natuurlijk bestaan er tientallen methodes, boekjes, internet-beschikbare programma’s die beweren cognitief activerend te zijn, en die je zonder opleiding kan kopen. IVP kan je niet zonder opleiding kopen.
theorie van Feuerstein plaatsen binnen de intelligentietheorieën, het concept “culturele deprivatie” begrijpen, distale en proximale oorzaken van verminderde cognitieve ontwikkeling en functioneren
-
Revalidatie-personeel (kinesitherapeuten,
logopedisten, ergotherapeuten, psychologen,…)
-
Leerkrachten ( gewoon of speciaal onderwijs)
-
(ortho)pedagogen
-
stagebegeleiders, vormingswerkers, kortom:
professionelen uit de educatieve of vormingssector
-
Artsen: (kinder)psychiaters, neuropediaters,
revalidatieartsen, artsen werkzaam in de zorg voor personen met een handicap,
m.n. intellectuele beperkingen,
leerproblemen, autismespectrumstoornissen, etc.
-
Het is niet de bedoeling dat ouders de IVP
opleiding helemaal volgen of met hun kinderen met IVP gaan werken. Wel dat ze
gaan mediëren in het dagelijks leven. De introductiecursus is voor ouders wel
geschikt, maar de vervolgopleidingen eerder niet (hoewel ouders wel mogen
meedoen)
De hele opleiding is gecertificeerd door het International Feuerstein Institute (voorheen: International Centre for the Enhancement of Learning Potential) van Jeruzalem, met drie diploma’s Instrumenteel Verrijkingsprogramma: één na niveau I (5 instrumenten) en één na niveau II (5 instrumenten), en één na niveau III (4 instrumenten) na het voorleggen van een portfolio met praktijkbeschrijvingen en bewijs van 30 uren/jaar praktijkervaring, beschrijving praktijkervaringen, minimaal 4 lesvoorbereidingen.
De eerste module dient als basis- en kennismakingsmodule. Met die kennis kan je in of buiten de klas al veel doen, o.a. bewuster worden van denkprocessen en medatie. Tijdens de volgende modules (hetzij standaard Niveau I, II en III of basic Niveau I en Niveau II) leer je vervolgens met alle instrumenten werken en vooral een nieuwe mediërende lesstijl verwerven. Je kan aan een volgende module deelnemen als je de voorgaande gevolgd hebt.
Na de introductiemodule kan je ook instappen in een parallele IVP-basic
opleiding. Het wordt echter aangeraden om eerst de een stuk van de standaard
IVP opleiding te volgen en dan pas naar de IVP-basic over te stappen, maar
dat is een langer traject.
De studiebelasting van de hele opleiding bedraagt 23 studiepunten voor IVP standaard, en 18 voor IVP basic
Deze wordt over verschillende jaren (minimum 3) gespreid. Een studiepunt is ongeveer 25 à 30u studiebelasting.
De opleiding kan in trappen gevolgd worden. De basis is voor iedereen gelijk. Na de basis kan je doorgaan met de instrumentenopleiding, hetzij standaard, hetzij basic. Er zijn ook specialisatiemodules.
Het is ook mogelijk en aan te raden om individuele supervisies ( buiten de praktijkbegeleiding voorzien gedurende de opleiding) af te spreken.
Opleidingsplan op maat voor groeps- of schoolteams. Om echt goed te werken
is het heel belangrijk dat IVP met een heel team in het pedagogisch plan wordt
ingebouwd, om zo te komen tot een lerende (en levende) organisatie. Met de
groep wordt een individueel implementatieplan afgesproken.
Deze opleiding verloopt in samenwerking tussen vzw
Spill (vzw te Antwerpen), Denksterk (uit
Zwolle), en onder supervisie van het Project leer- en inclusiebevordering van
de Universiteit Antwerpen en het
International Feuerstein Institute van Jerusalem.
Deelnemers hebben een inleidende cursus gevolgd bij DenkSterk, Spill,
StiBCO, Feuerstein Centrum Nederland (of anders). De opleiding bestaat uit drie deel-opleidingen: IVP1,
IVP2 en IVP3. Een deelopleiding heeft acht contactdagen (of zestien halve
dagen).
Vanwege de COVID-19 situatie wordt in
2021 het grootste deel van de opleiding online gegeven.
Vrijdag 8/1/21 13:30-17:30 en zaterdag 9/1/21 09:00-13:00
Kennismaking met theorie van Feuerstein, met het IVP en mediatie
-
Wie zich wil
verdiepen en “specialiseren” in de cognitief- activerende mediërende benadering
van Feuerstein
-
Wie wil aan de slag
gaan met de instrumenten van het Instrumenteel Verrijkingsprogramma
-
Wie wil
gecertifieerd worden als erkend mediator in het Instrumenteel
Verrijkingsprogramma
-
Wie al een
introductiemodule gevolgd heeft. Het is noodzakelijk om de introductiemodule
gevolgd te hebben. Wie claimt dat hij/zij dit al elders gedaan heeft, stuurt
een gedetailleerd programma en kan eventueel enkele vrijstellingen krijgen
- Je hebt inzicht in hoe het functioneren van een individu samenhangt met cognitieve functies
- Je kan activiteiten selecteren/analyseren in termen van cognitieve functies
- Je kent de 12 mediatiecriteria en je bent je bewust hoe je handelen al dan niet mediërend is
- Je hebt inzicht in de samenhang tussen cognitieve modificeerbaarheid en mediatie
- Je hebt inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van hersenplasticiteit in relatie met omgevingstimulatie
- Je kan het cognitieve functioneren activeren door meer bewust te gaan mediëren
- Je kan activiteiten ontwerpen of aanpassen met behulp van de parameters van de cognitieve kaart, in functie van de eigenheden van de cliënt
- Je weet hoe je de omgeving van de client kan activeren tot een actief-modificerende omgeving
- je kan gericht werken op het activeren van de cognitieve functies, waarbij je gebruikt maakt van de materialen (14 “instrumenten”) van het Instrumenteel Verrijkingsprogramma
Standaard IVP niveau I – 6 studiepunten (stp) |
Supervisie op taken van introductiemodule - Leren werken met de instrumenten van het IVP: Organisatie van stippen, Oriëntatie in de Ruimte I; Vergelijken, Analytisch Waarnemen, Analyse lespraktijk. Leren mediërend lesgeven. Lesvoorbereidingen leren maken (met IVP en in vaklessen); Leerlingevaluatie. Praktijkbegeleiding. Huistaak : 1 lesvoorbereiding maken |
Data: 29/1, 13/2, 5/3, 20/3, 2/4, 17/4, 30/4, 15/5,
28/5, 12/6, 25/6, 11/9, 24/9, 9/10, 29/10 en 13/11/2021. Op vrijdagen van
13:30-17:30 en op zaterdagen van 09:00-13:00 |
Standaard IVP niveau II – 5 stp |
IVP Instrumenten Classificeren, Illustraties, Oriëntatie in de Ruimte II, Tijdsrelaties, Familierelaties, Instructies, Praktijkbegeleiding. Lesanalyse en voorbereidingen, met en zonder IVP. Differentiëren met cognitieve kaart . Analyse mediatiecriteria. Huistaak: lesvoorbereiding maken – casusbeschrijving – video van praktijkles |
Data 16 sessies van een halve dag in 2021-22 |
Standaard IVP niveau III – 5 stp |
IVP Instrumenten. Cijferreeksen, Syllogismen, Transitieve
relaties, Sjablonen. |
Data 16 sessies van een halve dag in 2022-23 |
Module IV: praktijksupervisie – 5 stp |
2 bijeenkomsten per jaar x 2 jaar Praktijk van 90 u |
10 instrumenten. Deze opleiding zal worden ingericht vanaf academie/schooljaar 2021-22
De opleiding kan ook gevolgd worden in het formaat van een zomerschool, Engelstalig, georganiseerd door het International Feuerstein Institute van Jerusalem, telkens in een andere stad in Europa:
Standaard IVP 2x 2 weken + 1 week
Basic: 2 weken + 1 week. De totale opleiding duurt ook minimum drie jaar.
Trainersopleiding IVP-standard en IVP-basic
LPAD
LPAD-trainers
IVP-tactile
Per deelopleiding IVP € 1340, inclusief
materialen.
IVP niveau I: 1340 €
IVP niveau 2: 1340 €
IVP niveau 3: 1340 €
Aanmelden: via de website van DenkSterk: www.denksterk.nl.
Meer informatie: info@denksterk.nl
Voor details over de opleiding IVP, contacteer info@denksterk.nl
Hans De Goede |
Docent voortgezet onderwijs in Landstede, Zwolle. Mede-oprichter van
Denksterk |
Betty Radstock |
Heeft jarenlang als onderwijsbegeleider gewerkt in Scholengroep
Landstede (hoofdzetel in Zwolle). Mede-oprichter van Denksterk. |
Jo Lebeer |
Studeerde in 1978 af aan de UIAntwerpen als dr. in de geneeskunde.
Hij was eerst gedurende een tiental jaren huisarts. Na zijn doctoraat in 1994
over plasticiteit en ontwikkeling bij kinderen met hersenletsel aan de
Universiteit Utrecht, ging hij werken met kinderen en volwassenen met
ontwikkelingsstoornissen en hersenletsel, aan leer- en inclusiebevordering. Hij specialiseerde zich in ecologische
gezondheidszorg in Rotterdam, cognitieve revalidatie en evaluatie
leervermogen in Jerusalem, en in de ICF (Internationale Classificatie van
Functioneren van de WHO). Is erkend trainer in Instrumenteel
Verrijkingsprogramma en Learning Potential Assessment van het Feuerstein
Institute. Hij is emeritus hoofddocent
aan de Universiteit Antwerpen (Faculteit Geneeskunde – Vakgroep ELIZA
Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg) in handicapstudies en
interprofessionele samenwerking. Hij is gastprofessor aan verschillende
buitenlandse universiteiten, o.m. in Roemenië en jaarlijks in Chili. Hij
coördineerde vanuit de Universiteit Antwerpen verschillende Europese
projecten i.v.m. leer- en inclusiebevordering. Auteur van o.a. Bouwen aan leren
leren (Acco, 2002), Inclues (Garant, 2006), With a different glance (Garant,
2011), Differentiërende klaspraktijk voor lagere
school leerkrachten (Istanbul, 2013), Activeren en Participeren van kinderen en jongeren met complexe en
intensieve ondersteuningsbehoeften (Helion, 2017) |
Ann Neetens |
Was lerares lager onderwijs en
zorgcoördinator in ’t Kofschip Edegem, en daarna pedagogisch begeleider
van het GO! Studeerde aan het Centrum Begaafdheidsonderzoek en vervolledigde
de trainersopleiding in het IVP aan het International Centre for the
Enhancement of Learning Potential te Jeruzalem. |
Dany de Vooght |
Ergotherapeute van opleiding. Was
werkzaam in Ritmica ( Hove). Zij heeft jaren met het IVP van Feuerstein
gewerkt in de School voor Buitengewoon onderwijs in Ritmica. Gespecialiseerd
in cognitieve stimulering d.m.v. gezelschapsspellen en ambachtelijke
activiteiten |