Directeur Geert zoekt naar een schoolorganisatie die elke leerling tot leren brengt

In de secundaire school van Geert staan in 1A voor 4 vakken (Nederlands, Frans, wiskunde en natuurwetenschappen) telkens 2 leerkrachten voor de klas. Daar waar er vroeger 2 klassen van maximaal 18 leerlingen waren, zijn dat nu maximaal 36 leerlingen in 1 klas. De leerlingen hangen voor deze vakken niet meer vast aan een vast uurrooster. Ze krijgen de weekplanning vooraf en schalen zich in. Ze kunnen kiezen tussen code  1, 2 of 3.  Code 1 staat voor uitgebreidere instructie, 2 voor korte instructie en 3 voor geen instructie. Er komt nog uitbreiding met code 4 waarbij de leerling aangeeft dat hij dit onderdeel van de leerstof volledig onder de knie heeft en iets kiest uit de talentenbox.

Sleutels: vertrouwen en acceptatie van de diversiteit
De leerlingen kunnen meer lesuren te spenderen aan vakken waar men problemen mee heeft en andere vakken waar men geen problemen mee heeft inperken qua lestijden. De leerlingen worden door deze werkvorm aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Het schoolteam wil zo meer eigenaarschap over het leerproces bij de leerlingen tot stand brengen. Ze bepalen bovendien zelf wanneer ze klaar zijn voor een bepaalde evaluatie.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *