Je moet niet wachten met inclusie tot de maatschappij er klaar voor is, want dan komt het er nooit van.
Je moet de weg ernaartoe maken door de eerste stappen te zetten
Jo studeerde in 1978 af aan de UIAntwerpen als dr. in de geneeskunde. Hij werkte een tiental jaren als huisarts. Na zijn doctoraat in 1994 aan de Universiteit Utrecht over plasticiteit en omgeving en de ontwikkeling van kinderen met hersenletsel, ging hij hiermee in de praktijk verder. Hij specialiseerde zich in ecologische gezondheidszorg in Rotterdam, in de cognitieve revalidatie en dynamische evaluatie van het leervermogen bij Professor Feuerstein in Jeruzalem, en in de ICF (Internationale Classificatie van Functioneren van de WHO). Hij werkt met kinderen en volwassenen, en hun omgeving (gezin, school, netwerk) aan evaluatie leerbaarheid en leer-en inclusiebevordering.
Als hoofddocent (nu met emeritaat) aan de Universiteit Antwerpen (Faculteit Geneeskunde – Vakgroep ELIZA Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg) was hij gelast met opleiding en onderzoek rond handicap, en interprofessionele samenwerking. Hij is ook gastprofessor aan verschillende buitenlandse universiteiten, o.m. in Roemenië, jaarlijks in Chili en gaf workshops in vele landen van Europa, Zuid-Amerika, Israël en Hong-Kong. Hij coördineerde vanuit verschillende Europese projecten i.v.m. leer- en inclusiebevordering.
Hij is auteur van o.a. Bouwen aan leren leren (Acco, 2002), Inclues (Garant, 2006), With a different glance (Garant, 2011), Differentiërende klaspraktijk voor lagere school leerkrachten (Istanbul, 2013), Activeren en Participeren van kinderen en jongeren met complexe en intensieve ondersteuningsbehoeften (Helion, 2017)